Opening 22 mei 2022 om 16:00 uur door wethouder Jan Menninga
Eline Brontsema - houtdruk
Eline studeerde in 2020 af aan de Klassieke Academie in Groningen bij Piet Sebens en Siemen Dijkstra met schilderijen en houtsnedes.
Voor haar prenten maakt ze gebruik van de reductietechniek, waarmee uit één enkele plaat een houtsnede ontstaat.
Een deel van de plaat wordt weggegutst, zodat het hoger gelegen deel inkt opneemt en kan worden afgedrukt. Daarna moet het werk drogen en kan het volgende deel worden weggesneden. Dit proces wordt herhaald tot de gewenste oplage is bereikt. Daarna kan de tweede kleur worden gedrukt.
Eline maakt gedetailleerde prenten met veel verschillende lagen, waarmee soms schilderachtige effecten ontstaan. Het interieur is een geliefd onderwerp, waarbij de nadruk ligt op kleur en compositie.oor haar prenten maakt ze gebruik van de reductietechniek, waarmee uit één enkele plaat een houtsnede ontstaat. Een deel van de plaat wordt weggegutst, zodat het hoger gelegen deel inkt opneemt en kan worden afgedrukt. Daarna moet het werk drogen en kan het volgende deel worden weggesneden. Dit proces wordt herhaald tot de gewenste oplage is bereikt. Daarna kan de tweede kleur worden gedrukt.
Eline maakt gedetailleerde prenten met veel verschillende lagen, waarmee soms schilderachtige effecten ontstaan. Het interieur is een geliefd onderwerp, waarbij de nadruk ligt op kleur en compositie.
Jan-Erik Hugo Wedholm (Stockholm 1957) - houtdruk
Website: wedholm.nl
1980 -1986 Eerste graads lerarenopleiding academie voor beeldende kunsten in Arnhem.
1977- 1980 Pedagogische academie De Klokkenberg te Nijmegen.
Bestuurslid van Holt vereniging der noordelijke hoogdrukkers.
Lid van de waddenkunstkring.
Actief deelnemer van Endegra, internationaal verband van grafici
Tekeningen en grafiek
Zo lang als ik me kan herinneren heb ik bossen getekend. De sfeer, de dynamiek, leven en vergankelijkheid broederlijk naast elkaar, dat is wat ik teken. Later zijn daar andere thema's bijgekomen; binnenruimten en verhalen.
Eigenlijk is het steeds hetzelfde thema; hoe breng ik het avontuur dat beeldend onderzoek heet tot een goed einde in het spanningsveld tussen beeld en onderwerp. Met afbeelden heeft het niet zoveel te maken wel met motoriek, huid van het werk en vooral sfeer.Ik heb me laten inspireren door het werk van grote schilders als Breugel, Ruisdael, Seghers, Friedrich uit de 17e en 19e eeuw, door expressionisten uit het begin van de 20e eeuw. Soms zijn ze letterlijk het vertrekpunt voor mijn tekeningen.
Ook studies naar de natuur kunnen aanleiding zijn voor een werk. Het materiaal waar mee ik werk, verschillende papiersoorten, klei en Oost-Indische inkt, vaak gecombineerd met krijt bepalen voor een groot deel het beeld.
Antje Veldstra – Groningen houtdruk
Verhaal en inspiratiebron
In 1985 heb ik mijn diploma in de vrije richting van kunstacademie Minerva behaald. Tijdens de opleiding maakte ik al reductiehoutsneden. Ik veranderde de naam van deze techniek al snel in ‘houtdruk’. Mijn werk kenmerkt zich onder andere door de toepassing van irisdrukken, dat wil zeggen het gebruik om via de inktrol een kleurverloop op het hout aan te brengen en af te drukken.
Gutsen is uiteraard nog steeds een belangrijk onderdeel van deze bewerkelijke grafische techniek. Het drukken in een veelheid van kleurlagen behoort tot de prettige eigenschappen van de houtdruktechniek. Het uiterlijk van een prent kan de sfeer van een schilderij benaderen.De thema’s waar ik me nu mee bezighoud zijn divers hoewel de rode draad altijd ‘de natuur’ is. Bijna nooit streef ik naar een zo realistisch mogelijke weergave van de werkelijkheid. Veelal zoek ik naar het bijbehorende verhaal om er vervolgens een symbolisch beeld van te maken. Een houtdruk van mijn hand kan er ogenschijnlijk aardig natuurgetrouw uitzien maar in werkelijkheid is het beeld in mijn hoofd ontstaan en reageer ik op hetgeen er tijdens het drukken gebeurt. Dit is een niet gemakkelijke weg omdat er weinig houvast is.
Vroeger hield ik me met antieke beschavingen bezig, tegenwoordig meer en meer met landschappelijke en maatschappelijke onderwerpen. Mijn eigen jeugd kwam eerst in beeld. Een tijd lang heb ik me beziggehouden met het IJsselmeer en Hindeloopen, waar ik ben opgegroeid. Later kwamen onder meer het Fochteloërveen en de Delleboersterheide toevallig op mijn weg. Het veranderende klimaat, waar de mens voor een groot deel schuld aan heeft, interesseert me op het moment het allermeest. In mijn beeldtaal probeer ik deze bezorgdheid over te brengen. Ondanks deze sombere woorden zoek ik nog steeds naar rust en schoonheid. Oog hebben voor de natuur, met daarbij een kritische noot, zal voorlopig de boventoon in mijn werk voeren.
Anne Abbe Brouwer - linosnede
Ik ben afgestudeerd aan de kunstacademie C. Huygens te Kampen, met vooral zwart-witte linosneden.
Ik zoek binnen beperkingen de grenzen op. Dit geeft mij houvast en uitdaging. Naast linoleum gebruik ik verschillende materialen om in 1 drukgang een prent te maken. De onderwerpen zijn vaak autobiografisch met de natuur en mijn omgeving.