Galerie in de stad Appingedam,
in een 17e eeuws pakhuis aan het Damsterdiep.

De Noordelijke Kunsthof
Blankenstein 2 - Appingedam

info@denoordelijkekunsthof.nl

 

Geopend
Vrijdag, zaterdag en zondag
14:00 - 17:00 uur

Nu in de Kunsthof...

BluePrint

Expositie Inger Steyn, Janny Scheerhoorn en Harry Schomaker

24 februari tot en met 7 april 2019

Inger Steyn cyanotypie
Janny Scheerhoorn beeldend werk
Harry Schomaker grafische techniek

In 2005 ontving Inger Steyn als talentvolle academieverlater ´Het Dooyewaard Stipendium´: een geldprijs, alsmede een halfjaars verblijf als Artist-in-Residence in hartje Blaricum om zich verder te kunnen ontwikkelen als zelfstandig kunstenaar. Ze geniet heel erg van het maakproces in haar werk, nieuwe wegen inslaan, niet eerder begane paden oplopen, kijken, proberen, nieuwe mogelijkheden ontdekken. Een paar jaar geleden kwam ze in aanraking met Cyanotypie (blauwdrukken worden ze ook wel genoemd) en werd erdoor gegrepen. In deze tentoonstelling laat ze daarvan een selectie zien. Cyanotypie is een oud fotografisch proces. Door in de doka papier met een speciale, lichtgevoelige emulsie te bewerken en vervolgens te belichten, ontstaan cyaan-blauwe afdrukken. Door af en toe een afdruk “om te kleuren” met thee of af te drukken op gekleurd papier, ontstaat weer een heel ander sfeerbeeld dat mij inspireert om verder onderzoek te doen in de mogelijkheden.

Tekstfragment uit de tentoonstellingscatalogus 24-K XL 2016, Museum De Oude Wolden, Bellingwolde door Hesther Bakker:

….”Het werk van Inger Steyn is figuratief,  maar kan zich van daaruit ook abstraheren.

Door zich vast te bijten in onderwerp en techniek, zoekt en vindt ze de verdieping. Steyn is veelzijdig; ze maakt niet alleen etsen en schilderijen of blauwdrukken, maar ook objecten van steen, brons en glas want zegt ze:  “wat als ik nou eens......."

Scheerhoorn kimono

'Het uitvoeren van een handeling is onderdeel van mijn zelfportret' Het is voor Janny Scheerhoorn een uitdaging om plastisch materiaal te gebruiken voor

een beeld wat niet voor de hand ligt. Een soort vreemdeling. Ook werkt ze op deze manier graag met papier of textiel.

Het boeit haar om te ervaren hoe een omgeving invloed heeft op de kracht en de vorm van een project en omgekeerd.

Dynamiek en speelsheid past ze graag toe. Als ze aan een onderwerpwerkt, ziet ze meerdere opties. Uiteindelijk kiest ze dan voor een uitvoering met

een eenvoudige vorm omdat dit beeld naar haar idee het sterkst spreekt. Verhalen vertellen hoort ook bij haar. Vandaar deze manier van presenteren.

Naast dit alles wordt ze geïnspireerd door de natuurlijke vormen van planten en zaden, of door een bepaalde lijn of beweging die ze ziet.

De meeste keramiek wordt biscuit gestookt, daarna geeft ze het object een behandeling met sulfaten of raku glazuur. De volgende stap is pitfire of raku stook.

Techniek

Elk klei-object wordt eerst in de oven biscuit (op 900 gr.) gebakken.

Je hebt meerdere vervolgstappen.

Pitfire: Het object wordt overgoten met ijzer/koper- en/of kobaltsulfaat. 

Vervolgens wordt het object samen met andere vormen in een houtoven gebakken.

Raku: Het object wordt met Raku glazuur bewerkt. Daarna in een gasoven verhit (1000 gr.) Vanuit de hete oven wordt het object overgeplaatst in een zaagsel-ton. Deze handeling veroorzaakt craquelé (barstjes). Waar geen glazuur is wordt het object zwart.

 

Harry Schomaker woont en werkt in Ter Apel en in Saint Hilaire de Riez (Vendée, Frankrijk)

Schomaker volgde de Textielschool in Enschede. Daar had hij een duidelijke voorkeur voor één van de technische vakken: het bedrukken van textiel. Hij ging uiteindelijk aan het werk als reclameman en had vanuit die functie jarenlang een nauw contact met drukkers, waardoor hij verdere affiniteit ontwikkelde met druktechnieken. Na een intensieve scholing in de ‘Werkmantechnieken’ ontstond een heel eigen stijl.

Aan de Frans Atlantische kust liggen de onderwerpen voor Schomaker voor het oprapen. De getijdenhavens van de oestervissers, de zoutmoerassen en de steiger- en loopplanken die de totebelvissers gebruiken, inspireren hem tot een lijnenspel dat zich herhaalt en in series voortdurend vernieuwt. Naast de Franse kust zijn o.a. ook stadsimpressies, het landschap rond de Ruiten Aa en het klooster van Ter Apel terug te vinden in het werk van de kunstenaar.

Op basis van een schets werkt Schomaker nat in nat. Hij mengt de inkt in exact díe kleuren die hij nodig heeft en bij zijn onderwerpen passen. Het drukken zelf, met inktrol, sjablonen en stempels, gaat daarna snel.

Copyright 2013 - Stichting De Noordelijke Kunsthof - Appingedam